J Dong et al. (2011), Coffee drinking and pancreatic cancer risk: a meta-analysis, World Journal of Gastroenterology, 17(9):1204-10.
01st Apr 2011
Aim: To quantitatively assess the relationship between coffee consumption and incidence of pancreatic cancer in a meta-analysis of cohort studies.
Methods: We searched MEDLINE, EMBASE, Science Citation Index Expanded and bibliographies of retrieved articles. Studies were included if they reported relative risks (RRs) and corresponding 95% CIs of pancreatic cancer with respect to frequency of coffee intake. We performed random-effects meta-analyses and meta-regressions of study-specific incremental estimates to determine the risk of pancreatic cancer associated with a 1 cup/d increment in coffee consumption.
Results: Fourteen studies met the inclusion criteria, which included 671 080 individuals (1496 cancer events) with an average follow-up of 14.9 years. Compared with individuals who did not drink or seldom drank coffee per day, the pooled RR of pancreatic cancer was 0.82 (95% CI: 0.69-0.95) for regular coffee drinkers, 0.86 (0.76-0.96) for low to moderate coffee drinkers, and 0.68 (0.51-0.84) for high drinkers. In subgroup analyses, we noted that, coffee drinking was associated with a reduced risk of pancreatic cancer in men, while this association was not seen in women. These associations were also similar in studies from North America, Europe, and the Asia-Pacific region.
Conclusion: Findings from this meta-analysis suggest that there is an inverse relationship between coffee drinking and risk of pancreatic cancer.
Recent research papers
- May 2013
- April 2013
- March 2013
- February 2013
- January 2013
- December 2012
- November 2012
- October 2012
- September 2012
- August 2012
- July 2012
- June 2012
- May 2012
- April 2012
- March 2012
- February 2012
- January 2012
- December 2011
- November 2011
- October 2011
- September 2011
- August 2011
- July 2011
- June 2011
- May 2011
- April 2011
- March 2011
- February 2011
- January 2011
- December 2010