N N Gronroos et al. (2010), Diet and risk of atrial fibrillation – Epidemiologic and clinical evidence, Circulation Journal, 74(10):2029-38.
01st Mar 2011
Dietary factors may affect the risk of atrial fibrillation (AF), but available studies have provided inconsistent results. A review of published observational studies and randomized trials identified 4 dietary exposures that had been investigated regarding AF risk; alcohol, fish-derived n-3 polyunsaturated fatty acids, caffeine, and ascorbic acid. Though studies were highly heterogeneous in their design and results, they showed a consistently increased risk of AF in heavy alcohol drinkers, but no risk associated with moderate alcohol intake. High coffee intake was not clearly associated with an increased risk of AF, and a potential U-shaped association (lower AF risk in moderate coffee drinkers) could exist. High intake of fish-derived n-3 polyunsaturated fatty acids from diet or supplements might prevent AF episodes following cardiovascular events, but no consistent evidence supports an effect in primary prevention. ‘Additional large, well-conducted randomized experiments are necessary to address the role of diet in AF prevention’.
Recent research papers
- May 2013
- April 2013
- March 2013
- February 2013
- January 2013
- December 2012
- November 2012
- October 2012
- September 2012
- August 2012
- July 2012
- June 2012
- May 2012
- April 2012
- March 2012
- February 2012
- January 2012
- December 2011
- November 2011
- October 2011
- September 2011
- August 2011
- July 2011
- June 2011
- May 2011
- April 2011
- March 2011
- February 2011
- January 2011
- December 2010